Nyheder

Holbæk-borgmester valgt som ny næstformand i Socialdemokratiet

Malthe Christiansen
Malthe Christiansen25. juni 2026
Christina Krzyrosiak Hansen til valgfest på Christiansborg i København, Danmark i anledning af folketingsvalget 2026. Billedet er taget af Christian Ursilva.

Foto: Christian Ursilva · wikimedia · CC BY-SA 4.0

Holbæks borgmester Christina Krzyrosiak Hansen er onsdag blevet valgt som næstformand i Socialdemokratiet. Det oplyser hun selv på Instagram.

“Det er en opgave, jeg vil gå til med stor ydmyghed,” skriver hun.

Socialdemokratiet har to næstformænd. Den anden er folketingsmedlem Mogens Jensen. Posten blev ledig, da tidligere Køge-borgmester Marie Stærke i februar trak sig som næstformand og samtidig forlod politik for at blive lobbyist hos konsulentvirksomheden Rud Pedersen.

Den 33-årige Christina Krzyrosiak Hansen har været borgmester i Holbæk siden kommunalvalget i 2017. Hun har ved flere valg markeret sig med meget høje personlige stemmetal.

Ved kommunalvalget i 2021 fik hun 18.590 personlige stemmer. Det svarede til 46,5 procent af alle gyldige stemmer i kommunen.

Ved sidste års kommunalvalg gik hendes personlige stemmetal lidt tilbage til 15.785. Alligevel gjorde det hende til landets største stemmesluger målt på andelen af personlige stemmer i kommunerne.

Da hun 10. juni meldte ud, at hun gik efter posten som næstformand, fik hun opbakning fra partiformand og statsminister Mette Frederiksen.

“Hun er en stærk socialdemokratisk stemme,” skrev Mette Frederiksen dengang på Facebook.

Historien er baseret på oplysninger fra Ritzau og Christina Krzyrosiak Hansens opslag på Instagram.

Holbæk-borgmester valgt som ny næstformand i Socialdemokratiet - GoHolbæk